maandag 12 maart 2007

Internetinformatie en menselijk contact

Internet : een betrouwbare bron van informatie ?

Het internet als virtuele bibliotheek-mediatheek haalt het in mijn ogen niet van ouderwetse naslagwerken, in ieder geval niet als massamedium. Hoe dikwijls zit je niet gefrustreerd achter je computer na reeds eindeloze links aangeklikt te hebben en nog steeds niet datgene te vinden wat je precies zoekt.
Dat komt vooral vanwege het vrijblijvende karakter van het net en de hele informatielawine; je kunt kiezen wat je wilt zien en wat je niet wilt zien elimineer je. Ook kan gelijk wie eender wat op het net zetten, er is geen enkele kwalitatieve controle van de informatie. (Uitgezonderd officiële online encyclopedieën e.d., ik denk maar aan Brittanica bv.) Wij als vragende partij van online informatie hebben de verantwoordelijkheid onze bron steeds te checken. Bij boeken en andere geschreven documenten is dit een stuk makkelijker dan pakweg de webmaster van een site te evalueren op kennis en vakmanschap van het gebied dat hij of zij op de website aanbiedt. De electronische media worden steeds selektiever maar dat betekent ook dat je niet geconfronteerd hoeft te worden met andere meningen, met negatieve golven, met dingen als sociale controle, het directe contact met anderen. Dat betekent dat er minder sociale terugkoppeling is; kijk maar eens hoe op het Internet de discussies soms ongeremd erg hoog oplopen, ik denk maar aan de talrijke godsdienstige fora waarop volop geruzied wordt over hoe een bepaald aspect van religie al dan niet moet geïnterpreteerd worden.
Ook voor digitale informatie geldt dat een minimum aan `echt' contact noodzakelijk is. Daarom vind ik dat voor de opdracht van onze workshop, en meer bepaald voor onze cultuurzender, dat het niet enkel een virtueel kanaal mag zijn.
Ik denk maar aan affiches verspreiden die onze site naambekendheid geven, flyers, … Allemaal “echte” documenten die je aanbiedt d.m.v. rechtstreeks contact, niet via het digitale medium. Niet de naambekendheid, of reclame maken voor onze site is het belangrijkste, het is het menselijke contact dat erachter zit. Zo weten de mensen die op onze site komen wie er achter zit, wie we zijn en wat we doen. Natuurlijk kan je op onze vlog, via msn, via myspace,… online profielen bekijken van mensen, maar dat is toch niet te vergelijken met iemand die je aanspreekt, die zijn idee “pitcht” of verkoopt en je een voorsmaakje aanbiedt. In dit geval een flyer of een affiche.
Sam heeft reeds een flyer ontworpen voor de lessen. Ik denk dat het belangrijk is dat we hier verder op doordenken hoe we dit gegeven ten volle kunnen benutten. Ik denk maar al typend.
Commentaar?
Groeten
Jeroen

7 opmerkingen:

Pepe zei

bronnen: "Internet en informatie, weet wat je leest"

Pepe zei

Dit tekstje is het resultaat van opzoekingswerk naar internetinformatie en hoe persoonlijk het internet is. Dit heb ik gelinkt aan de betrouwbaarheid en aan websites die in verbinding staan met andere kanalen. Bv een radiozender die ook een website heeft, online uitzendt en reclamepanelen-spots hebben. Ik vroeg mij af hoe we onze site persoonlijker konden maken naar de bezoekers toe.

Paul Van Roy zei

Ik heb 2 opmerkingen bij je tekst:

1) Je schrijft "Hoe dikwijls zit je niet gefrustreerd achter je computer na reeds eindeloze links aangeklikt te hebben en nog steeds niet datgene te vinden wat je precies zoekt."

Ik kan je uit ondervinding vertellen dat dit bij papieren naslagwerken niet veel anders is. Voor mijn thesis aan de KUL heb ik enkel academische bronnen mogen aanwenden en dat betekende dus: ploeteren door massa's papier. Hoe vaak heb ik de BIB niet gefrustreerd verlaten na eindeloze bibliografieën door te nemen (='papieren links') en nog steeds niet te hebben wat ik zocht.

Vele onderzoekpapers staan tegenwoordig ook in pdf op het internet waardoor je gericht kan zoeken. Zien of er een woord in een tekst van een aantal 100 pagina's voorkomt, is gemakkelijker met CTRL+F dan manueel doorbladeren...

2) Als je dan de inhoudelijke betrouwbaarheidskwestie (terecht) wil aanpakken, dan vind ik je voorstel over affches en flyers naast de kwestie. Deze tastbare vorm heeft enkel als doel om je virtuele content aan de man te brengen (marketing), maar geeft geen enkele garantie over de inhoud dat je via kanaal zal aanbieden.

Een alternatieve oplossing lijkt me eerder om je virtuele content steeds te staven met links naar gecertificeerde werken. (officiële documenten, instellingen, academisch materiaal,...) Maar het hangt natuurlijk af van wat je wil brengen: informatie waarop gesteund kan worden of puur entertainment?

Marc Lybaert zei

Misschien moeten we lijfelijke onmoetingen inbouwen op weg naar 12-13 mei.
Eens om de veertiendagen bv, op de oude graanmarkt op donderdag om 18 uur in het avondzonnetje.

Pepe zei

Dag Paul, bedankt voor je (terechte) commentaar. Ik begrijp je opmerkingen over de bib zeer goed. Ik heb meermaals hetzelfde voorgehad. Maar ik kwam toch telkens tot de conclusie dat de gevonden informatie (na uren zoeken) 1. betrouwbaar was en 2. je kan in de bib mensen aanspreken, je kan in groep gaan enz... Het betrouwbaarheidsprobleem aanpakken zou een beetje te veel hooi voor mijn spreekwoordelijke vork zijn. Mijn bedoeling is eigenlijk niet om de betrouwbaarheidsfactor aan te pakken via flyers, maar om het persoonlijke contact doorheen zoekprocessen te stimuleren. Als je op internet zit te zoeken kan je nooit je persoonlijke vragen kwijt zodat die direct beantwoord worden. Als je affiches en flyers verspreidt, wordt jij als verspreider automatisch ook een aanspreekpunt. Bv iemand heeft via jouw affiche de site bezocht en heeft vragen of opmerkingen, dan zal die persoon volgens mij eerder geneigd zijn om de verspreider van de affiches (wij dus op het rits) aan te spreken, en niet om de moderator te contacteren. Je opmerkingen zijn terecht, maar je hebt me verkeerd geïnterpreteerd. Onze blog is een virtuele werkplaats, dus plaats ik hier mijn "denkmomenten". Toch lijkt je alternatieve oplossing om inhoudelijke zaken te staven me ook in onze context bruikbaar. Mits we in onze groep het nodige overleg plegen denk ik wel dat hier iets mee te doen valt. In ieder geval bedankt om de tijd te nemen voor dit misschien wel chaotische tekstje te lezen :)

Tot slot wat we willen brengen: infotainment, de gulden middenweg dus.

Paul Van Roy zei

Pepe,

nu begrijp ik wat je bedoelt. En dan passen al die lijfelijke initiatieven daar inderdaad goed in.

Nog één puntje: waar zit bij de 'infotainment' waar jullie voor gaan (vliegende reporter op feestjes en beeldverslagen van workshops), het aspect werkplaats?

Is het niet ergens de bedoeling dat jullie kanaal een interactief kanaal wordt, waarbij de ontvangers van jullie kanaal, ook een stuk makers worden?

Pepe zei

Wel Paul, ik denk dat je die audiovisuele werkplaats voor verschillende doeleinden kan gebruiken, en in verschillende vormen. Nu kan ik je echter nog niet vertellen wat nu het concrete eindresultaat zal zijn. Maar we zullen er wel komen, als iedereen van de groep zich inzet toch.